tirsdag, februar 11, 2014

Tegn på svindel

De har det sikkert svært i Nigeria og Ghana, hvor en del af svindelbrevene kommer fra, men medfølelsen kan være på et meget lille sted når brevene lander i min email indboks.

Når en stor del af den danske befolkning kommer på nettet her midt i digitaliserings-indsatsen, vil der sandsynligvis være flere der springer på limpinden.

Jeg har for nyligt fået et brev med følgende tekst:

Final Delivery Alert!
This is a reminder that Your packet is awaiting delivery in our transit point London (England).It has been on hold awaiting pickup since November 30th,2013. You are expected to call or email us with a confirmation of the exact recipient address.
Recipient Postal Details required are stated below;
FULL NAME:
ADDRESS :
TELEPHONE NUMBER :

From our database,it appears that your package is coming in with a high priority delivery (highly classified package),so you should attend to this case promptly.it's also advised that you Confirm if you wish to come to our office in London for a pickup or if you want us to deliver to you in your location.

For more info, kidly reply only with the required information to (jensen@deliveryman.com) or call  mr. Ivan Jensen on +447466447906 . Note this is a highly valuable delivery and so,you must attend to all messages promptly.


Ivan Jensen
(Delivery Agent)
Tel: +447466447906
Email:jensen@deliveryman.com


Det er svindel og humbug, men brevet er skrevet på et udmærket engelsk, og Jeg kunne måske være den potentielle modtager af en pakke fra Microsoft eller lignende, så Jeg har læst den igennem flere gange, men har dog konkluderet at den er en svindelmail:

Tegn på Svindel:
1. Sproget i mailen er på et ok engelsk. - En mail fra en professionel virksomhed med dårligt sprog kunne ellers være tegn på svindel.
2. Misvisende links
: Ofte er der forskel på det man kan se af et link, og selve linket: der kunne måske stå www.skat.dk, men det reelle link kunne være en adresse i Rusland eller lignende. - Men det eneste link der er i denne mail er til en mailadresse, som er ikke er misvisende.
3. Hvor peger links hen: Emailadresse som er i brevet har domænenavnet deliveryman.com, og når man går ind på den side - som man burde forvente var en side om transport, kommer man ind på en portal med links til transportfirmaer, hvilket Jeg ser som et klart signal om at brevet er et svindelbrev. Og domænet deliveryman.com er desuden ejet af et firma med domænenavnet world.com som synes at være en klam domænefidus.
4. Indholdet: - Indholdet er relativt troværdigt - Men det som vækker min mistanke er at linjerne i det der skulle være min adresse er tomme: Hvor har de så mit navn og min email fra!?
5. Telefonnumre og kontaktadresser: Hvis du laver en søgning på telefonnummeret finder du 5 sider med en kopi af brevet, men uden forklaring på hvorfor det er en svindelmail. - Fraværet af en vejadresse bør også tages som et tegn på at det er svindel.
6. Hvad vil de opnå? - Det er ikke soleklart hvad de vil opnå, andet end at du ringer eller skriver til det nummer og den emailadresse der er opgivet, men det kan også være galt nok: De kan tjene penge i begge tilfælde: Hvis du ringer kan det komme til at koste en astronomisk minuttakst og hvis du skriver til adressen, har du bekræftet overfor dem at din emailadresse findes og er aktiv, hvilket gør at de kan sælge din adresse til spamfirmaer mm..

Ingen kommentarer: