mandag, november 01, 2010

Ny generation af PCer

Siden starten af 1980erne hvor det så småt startede med den Personlige Computer, er der ind imellem dukket nye former op: Først var det de store larmende kasser med grøn skærm, i 1988 kom Compaq med en bærbar, for nogle år siden kom netbooken - som var en ekstra lille bærbar og nu er Apple så ved at være på banen med deres iPad som er en tavlecomputer.

Jeg har skrevet en hel del om iPad og om hvorfor jeg hader og elsker den på samme tid, så her vil jeg blot causere over konkurrenternes priser, som er helt hen i vejret: Den mindste iPad kan købes for 4300 kr. i Coolshop det er en udgave med 16 gigabytes harddisk (flashdisk), trådløst netværk og en 10 tommer skærm. Der er en hel del af de konkurrerende produkter som har valgt en 7 tommer skærm til deres produkt, hvilket jeg mener er en klar forringelse.

Een af de konkurrerende produkter som har fået meget omtale på det sidste er Samsung Galaxy Tab, som altså er en 7" tavlecomputer med 16 gigabytes harddisk, trådløst netværk, og mobilnetværk, camera mm. og open source styresystemet Android 2.2.. - Der sælges til 6400 kr. hos Komplett altså 2100 kr. mere for en mindre skærm, mobilnetværk, camera og kortlæser, hvilket er helt horribelt. Det er lige før man kunne mistænke Samsung og Apple for at have lavet en underhåndsaftale om at skræmme de potentielle købere af en tavlecomputer til at købe iPad.

Som jeg har skrevet i flere indlæg på bedreit.dk, f.eks.: To Appel or not to Apple, er der flere grunde til ikke at købe en iPad end der er til at købe een, men bliver de konkurrerende produkter ved at være lige så horriblet prissat, ender det måske med at jeg en dag alligevel køber een.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Det er et godt stykke tid siden artiklen blev skrevet, og siden da har Apple endelig markedsført iPad officielt i DK til en pris af 3800 kr for den mindste model. Samsung Galaxy et stadig svinedyr!