fredag, januar 14, 2011

Et Telia Mareridt - Del 1

Telia ringede os op den 29 december for at sælge os dette fantastisk nye mobil produkt. Det var en ung mand der ringede os op, og i baggrunden kunne jeg høre noget der lød som at der sad en masse sælgere og talte højlydt med deres kunder: Det mindede mig om det soundtrack som sidegadevekselerer siges at spille i baggrunden, for at give den potentielle kunde indtryk af at de er hulens succesfulde.

Denne unge mand ville sælge os mobil 4G internetforbindelser: I første omgang præsenterede han en pakke med 5 usb 4G netkort og billigt mobiltelefoni. Vi gjorde ham dog klart at vi for det første var glade for vores fastnettelefon og vores fastnet internet, men hvis de kunne levere en hurtigere hastighed på vores fastnet internet, så ville vi være interesseret. Hvorefter han fortalte at en hurtigere fastnet internet forbindelse var inkluderet i produktet, og det mindste de kunne levere var 7 Megabit, hvilket er 14 gange hurtigere end det vi har.

Jeg fortalte ham at TDCs teknikere havde målt på kobberet der gik hen til huset og at de havde konkluderet at 512 kilobit var det højeste der kunne leveres til adressen, og derfor undrede jeg mig i telefonen over hvordan Telia så kunne sige at det mindste de kunne levere var så meget hurtigere. - Hertil sagde han at TDC jo står for Tele Danmark Communications, og at det jo er et Amerikansk virksomhed og som sådan en kolos på lerfødder der lever af andres innovation, og ikke laver nogle selv. Telia var med andre ord teknologisk foran.

5 USB 4G netkort var dog meget mere end vi havde behov for, men de havde tilfældigvis også et tilbud på 3 netkort, og så blev det jo interessant - hvis vi kunne få det som del af en pakke med en 7 Megabit fastnet internetforbindelse som han jo havde lovet: Vi sagde ja tak, og klikkede straks på den bekræftelses han sendte til os.

Nogen tid efter blev vi ringet op af en gut fra Telia der ville sikre sig at alt var på plads med hensyn til aftalen vi havde indgået, og herefter viste det sig at pakken på ingen måde passede til vores behov, den første sælger havde smurt tykt på og lovet os guld og grønne skove: Der var ikke nogen 7 Megabit fastnetforbindelse inkluderet i aftalen, og i aftalen lå der også at vi overførte vores mobilabonnementer til Telia; mobilabonnementer der kostede 99 kr om måneden - væsentligt mere end vi betaler hos Telmore. Teliagutten tilbød os så at vi kunne skifte det ene af de 3 USB 4G netkort med et 4G router, sådan at vi kunne slutte vores hjemmenetværk til 4G nettet istedet. Selv om vi skulle betale 99 kr for et mobil telefon abonnement ville denne løsning stadig være billigere end vores gamle internetaftale, så vi aftalte med denne nye Teliagut at han skulle sende os en ny bekræftelsesmail.

Vi modtog bekræftelsesmailen d. 3 januar, men klikkede ikke på bekræftelseslinket fordi vi i mellemtiden havde fundet ud af at der er en hjemmeside der hedder mastedatabasen.dk som viser at der slet ikke er 4G dækning på Lolland, hvor vi bor - Faktisk er der kun 4G dækning i Danmarks 7 største byer. Det var gået op for os at de havde fyldt os med løgn fra den ene ende til den anden, og vi sad også med følelsen af at vi havde været udsat for en virksomhed som bruger et agressivt salgsmanuskript, hvor den første sælger ved at love guld og grønne skove får overbevist kunden om at det er på tide at skifte til Telia, hvorefter en anden sælger ringer op for at "moderere" den første sælgers løgne, efter at købet er bekræftet.

Da vi fik mailen den 3 januar sendte vi en afbestilling hvor vi fortalte at vi følte os forulempede af deres agressive og løgnagtige sælger, og at vi ikke ville have det fjerneste med Telia at gøre. - Og her kunne historien være slut, men er det desværre slet ikke. - Følg med i del 2, som kommer inden længe!!

1 kommentar:

Kristine Curting, Telia sagde ...

Hej John.

Jeg er oprigtig ked at læse om din oplevelse. Jeg kan forsikre dig om, at det bestemt ikke er vores hensigt, at folk skal føle sig forulempet af vores sælgere. Jeg vil meget gerne undersøge denne sag lidt nærmere, så vi kan sikre os, at andre ikke bliver udsat for samme behandling.

Hvis du vil tage dig tid til at sende en mail til kundeserviceledelsen@telia.dk, hvori du tilføjer både del 1 og 2 af dit "Telia Mareridt", samt et evt. ordre eller kontraktnummer på den bestilling der blev lavet, så skal jeg sørge for at der bliver rådet bod på det.

Venlig hilsen
Kristine Curting, Telia